Traditioner og årshjul

I Distrikt Syd SFOerne er det siden 2016, hvor skolerne blev organiseret i distrikter, blevet en tradition at de 3 SFOer afholder 2 årlige distriktsarrangementer for børnene. I efteråret afvikler vi OL, og dyster mod hinanden i forskellige sportslige discipliner og i foråret afvikler vi karneval, med udklædning, musik og optræden i Rhododendronparken. Vi ønsker at skabe arrangementer der fremmer børnenes oplevelse af at være en del et stort fællesskab, mulighed for at møde nye venner, lave sjov, bevægelse, musik og kreativitet. Måske møder barnet her de venner det var sammen med i den fælles feriepasning.

Fritterens øvrige traditioner og årshjul:

Tryg skolestart

I starten af skoleåret er dagligdagen i Fritteren præget af at vi skal skabe en tryg overgang fra børnehaven og opstart på skolelivet for de nye 0. klassebørn, så de større børn i Fritteren er med til at hjælpe og støtte de nye skolestartere. De større børn får i starten af skoleåret hjælp til at genfinde børnefællesskaberne, som efter en lang sommerferie har været lidt på stand by, vi oplever også at der sker udviklingshop hen over en sommer, hvorfor vi arbejder med mestring, identitet og nye udviklingsmuligheder.

Skolefest

Fritteren er en aktiv medspiller, når skolen holder skolefest. Festen er en fest, med fokus på fællesskab, sjov og glæde. Indskolingens fest afholdes af SFOens personale og foregår i SFOen og børnene er aktive i forberedelserne forud for festen. Skolefesten skaber rammen om en fælles oplevelse for forældre, SFOens personale og skolens lærere, som kan udbygge den røde tråd i barnets udviklingsbetingelser.

Julerier

Fritterens kreative værksted skaber i november og december rammen for fremstilling af julegaver. Børnenes kreative udfoldelser er i centrum og vi drøfter de store samfundsemner mens vi arbejder; glæden ved at give, hvorfor holder vi jul, forskellige kulturer og traditioner i de forskellige familier osv.

Særligt fokus på 2. og 3. klasse

Vi har et særligt fokus på de store børn i SFOen. Vi har den fornemme opgave at hjælpe børnene godt på vej i deres frie fritidsliv, når muligheden for at gå i SFO ophører med udgangen af 3. klasse. Vi arbejder mere målrettet med selvstændighed, ansvar, fællesskaber og indhold i fritidslivet. Børnene inddrages i øget omfang i SFO tilbuddets indhold via børnemøder.

Markedsdag

Fritteren har igennem mange år afholdt marked, hvor børnene kan købe og sælge legetøj. Børnene rydder op hjemme på værelset og sælger det legetøj, de ikke længere har brug for. Fritteren sælger kaffe/saft og kage og har en bod fx med ansigtsmaling. Arrangementet planlægges i samarbejde mellem SFO personale og repræsentanter fra alle klasseforældreråd i indskolingen og er for alle børn i indskolingen. Klasseforældrerådene har mulighed for at have en klassebod, hvor overskuddet går til klassekassen. Det er et fællesskabende arrangement, hvor alle børn, forældre og SFO personale arbejder sammen om et par skønne eftermiddagstimer en fredag i maj. Fællesskab, samhørighed, samarbejde og en lære om hvor langt pengene rækker er i højsædet denne dag.

Sæbekasseløb

Igennem mange år har Fritteren og Månehuset på Skolegade dystet mod hinanden i hjemmelavede sæbekassebiler. Der går en lang proces forud for løbet, hvor bilerne skal bygges, kørerne skal træne og heppekoret øver sang og dans. Der er en vandrepokal på spil, så deltagerne yder deres yderste i repræsentation af deres fritter, der er stor grad af loyalitet, fælles mål, sjov, begejstring og bevægelse.

Besøg i klubben

I forårsmånederne tager vi med 3. klasserne på besøg i Sct. Georggårdens klub, hvor børnene kan gå i fritidsklub fra 4. klasse. Vi samarbejder med de to andre byskoler og klubben, så vi kan skabe et inspirationsarrangement for de børn der viser interesse for at begynde i klubben. Et eksempel herpå kan være en eftermiddag på klubbens udeområder hvor nuværende og evt. kommende klubmedlemmer spiller stratego. Der er personale med fra SFOen for at fremme trygheden i det nye, og der lægges op til at forældrene henter børnene i klubben, så de også kan se hvilke muligheder der er.

Forældrekaffe

Hver måned inviterer vi alle forældre til kaffe. Dette er med til at understøtte tillid, tryghed og fællesskab for barn/familie og SFO, samtidig med at forældrene udbygger relationer indbyrdes i forældregruppen.