SFO er underlagt folkeskoleloven og dermed også de skolepolitiske mål. Disse kan læses på Brønderslev Kommunes hjemmeside https://www.bronderslev.dk/~/media/website/Borger/SkoleOgUddannelse/LystTilLearing.pdf
Mål- og indholdsbeskrivelser for SFO er under udarbejdelse men for SFOerne i Distrikt syd arbejdes der med følgende tre indsatser 2019-2020
Læring, Trivsel og Den varierede skoledag
Sammenhængsbeskrivelse for Læring:
Skolepolitiske mål - Læring: Børnenes læring understøttes af læringsmålstyret undervisning
Bekendtgørelsen: Tilbud om lektiestøtte, herunder i samspil i fht. lektiehjælp og faglig fordybelse i undervisningstiden.
Brønderslev Kommunes børnesyn:
Det enkelte barn er ligeværdigt, unikt og indeholder masser af ressourcer og udviklingspotentialer.
Barnet udvikler sig og lærer gennem relationer til andre – såvel børn som voksne i et forpligtende fællesskab.
Barnet skal forstås ud fra de sammenhænge, det indgår i og ud fra de betingelser det har for at handle. Barnets adfærd kan derfor ikke ses løsrevet fra de voksnes praksis og slet ikke løsrevet fra de rammer og regler de voksne sætter op for børnenes liv med hinanden.
Brønderslev Kommunes Udvikling i fællesskaber:
Mål
At alle skoler og SFOer har fleksible og inkluderende læringsmiljøer, hvor børn opnår optimal læring og trivsel.
Delmål:
- at alle børn er en del af og bidrager aktivt til et fællesskab
- at alle børn får udfordringer svarende til deres udviklingszone
- at de fysiske læringsmiljøer understøtter børns deltagelse i fællesskabet
I Distrikt Syd SFOer er barnets læring bundet op på begreberne i folkeskolens formålsparagraf, hvorfor vi i SFO definerer læringsbegrebet i et dannelsesperspektiv.
Teori
ICDP
Knud Illeris - læringstrekant
Læring forstås både som en samspilsproces mellem individet og dets omgivelser samt en indre psykisk tilegnelse- og forarbejdningsproces, der fører frem til et læringsresultat.
Læring er altid på en gang en kognitiv, en psykodynamisk og en samfundsmæssig proces.
Evidens
Inge Skoug Larsen– overgange de tre perspektiver: barnets, forældrenes og de professionelles.
Lenes Tanggard: Skoleforsker.
Vi skal fokusere på faglighed og blik for kerneopgaven Vi ved ikke præcis hvornår læring sker, men have øje for at der sker læring på vejen til læring. Læreprocesser frem for læringsmålstyring.
Pointer:
- Husk, at skolens opgave er at skabe et sted, hvor børn kan lære det, der er vanskeligt at lære andre steder.
- Husk skolens formålsparagraf.
- Husk den kritiske sans.
- Den frisættende omtanke.
- Den faglige forankring.
- Den pædagogiske viden.
- Den videns- og erfaringsbaserede praksis.
Data
Vores viden om børnene via iagttagelser, børnesamtaler og børnemøder.
Vision
Alle børn er motiverede og har lyst til at lære.
Alle børn oplever at blive mødt af tilpasse udfordringer, som fremmer deres alsidige personlige udvikling.
Alle børn oplever sig betydningsfulde i et fællesskab
Tiltag
ICDP-tilgang i mødet med barnet
Skaber positiv grundstemning, for at optimere trivselsmulighederne. Trivsel er en forudsætning for læring.
Varieret udbud af aktiviteter, som fremmer de forskellige udviklingsområder, hvor både fordybelse og flow opleves.
Vekselvirkning mellem de strukturerede og voksenstyrede aktiviteter samt børns frie leg, hvor vi benytter de tre læringsrum: at gå foran, ved siden af og bagved.
Igangsættende og støttende i fht. til at motivere børns deltagelse med en særlig opmærksomhed på lige deltagelsesmuligheder
Visuel aktivitetstavle der signalerer dagens aktiviteter
Information til forældrene om planlagte aktiviteter som dokumentation samt at fremme forældresamarbejdet
Børnemøder hvor der er fokus på medbestemmelse, rettigheder, pligter i fællesskaber og dannelsesøjemed.
Tegn
Samspilstema 1 – personalet viser positive følelser for barnet
Børnene er fordybet i det de deltager i
Børnene giver respons til os, hinanden og forældrene
Børnene forsætter ny introducerede lege
Forældre og børnene kigger på aktivitetstavlen
Personalet igangsætter strukturerede aktiviteter
Evaluering
Den enkelte SFO evaluerer lokale tiltag i foråret 2020
Evaluering af tiltagene evalueres på distriktsniveau i efteråret 2020
Sammenhængsbeskrivelse for Trivsel
Skolepolitiske mål - Trivsel: Elevernes trivsel understøttes af nære relationer
Bekendtgørelsen: Indsats i fht. støtte eller udfordringer til børn med særlige behov, forudsætninger mv.
Brønderslev Kommunes børnesyn:
Det enkelte barn er ligeværdigt, unikt og indeholder masser af ressourcer og udviklingspotentialer.
Barnet udvikler sig og lærer gennem relationer til andre – såvel børn som voksne i et forpligtende fællesskab.
Barnet skal forstås ud fra de sammenhænge, det indgår i og ud fra de betingelser det har for at handle. Barnets adfærd kan derfor ikke ses løsrevet fra de voksnes praksis og slet ikke løsrevet fra de rammer og regler de voksne sætter op for børnenes liv med hinanden.
Brønderslev Kommunes - Udvikling i fællesskaber:
Mål: At alle skoler og SFOer har fleksible og inkluderende læringsmiljøer, hvor børn og unge opnår optimal trivsel.
Delmål:
- at alle børn er en del af og bidrager aktivt til et fællesskab
- at alle børn får faglige udfordringer svarende til deres udviklingszone
- at de fysiske læringsmiljøer understøtter børns deltagelse i fællesskabet
Trivsel i distrikt syd:
Evidens: Vores vision tager afsæt i DCUM´s rapport: Fællesskaber og trivsel i skolen af 5. september 2017.
Data: Vores viden om børnene via iagttagelser, børnesamtaler og børnemøder.
Teori: ICDP
Vision
Alle børn oplever at indgå i fællesskaber
Alle børn er motiverede og har lyst til at lære
Alle børn oplever at blive mødt af tilpasse udfordringer, som fremmer deres alsidige personlige udvikling
Tiltag
Tydelige og nærværende voksne der tager ansvar for relationen og anvender samspilstemaerne i ICDP.
De voksne gør sig synlige, er til rådighed og er ansvarlig for at skabe en positiv grundstemning.
Vi tilbyder et varieret udbud af fællesskabende aktiviteter som er tilpasset børnenes behov og forudsætninger.
Vi holder børnemøder for at sikre børnenes medbestemmelse.
Tegn
Børnene er glade, og engagerede i de aktiviteter der foregår.
Børnenes fremmøde er højt, og de efterspørger aktiviteterne igen.
De voksne viser positive følelser for barnet og hilser i den første kontakt.
Børnenes adfærd og kommunikation viser at børnene er blevet hørt på børnemøde.
Evaluering
Den enkelte SFO evaluerer lokale tiltag i foråret 2020
Evaluering af tiltagene evalueres på distriktsniveau i efteråret 2020
Sammenhængsbeskrivelse for den varierede skoledag:
Skolepolitiske mål – Den varierede skoledag: Elevernes skoledag understøttes af varierede læringsmiljøer
Bekendtgørelsen: Inddrager krop, bevægelse og sundhed i hverdagen, herunder i hvilket omfang det sker i samarbejde med idrætsforeninger el.lign.
Brønderslev Kommunes børnesyn:
Det enkelte barn er ligeværdigt, unikt og indeholder masser af ressourcer og udviklingspotentialer.
Barnet udvikler sig og lærer gennem relationer til andre – såvel børn som voksne i et forpligtende fællesskab.
Barnet skal forstås ud fra de sammenhænge, det indgår i og ud fra de betingelser det har for at handle. Barnets adfærd kan derfor ikke ses løsrevet fra de voksnes praksis og slet ikke løsrevet fra de rammer og regler de voksne sætter op for børnenes liv med hinanden.
Brønderslev Kommunes Udvikling i fællesskaber:
Mål: At alle skoler og SFOer har fleksible og inkluderende læringsmiljøer, hvor børn opnår optimal læring og trivsel.
Delmål:
- at alle børn er en del af og bidrager aktivt til et fællesskab
- at alle børn får udfordringer svarende til deres udviklingszone
- at de fysiske læringsmiljøer understøtter børns deltagelse i fællesskabet
Brønderslev Kommunes Kost- og bevægelsespolitik:
Mål: At sund kost og bevægelse er en naturlig del af hverdagen for børn og unge
Det betyder, at:
- den mad, der tilbydes børn og unge i institutioner, Skole/SFO, klub m.m. tilstræbes at efterleve Sundhedsstyrelsens anbefalinger om kost
- de fysiske aktiviteter, der igangsættes og dyrkes sammen med børn og unge, tilstræbes at efterleve Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet for børn og unge under 18 år
- medarbejderne er bevidste om, hvordan de med deres egen rolle virker motiverende på børnenes oplevelse af kost og bevægelse
- institutioner og skoler giver børn og unge udfordrende og alsidige tilbud om leg og bevægelse ude som inde, og medvirker til at fremme lysten og glæden ved at røre sig
- medarbejderne tilegner sig løbende viden om børn og unges behov for fysisk udfoldelse og sund og nærende kost
- medarbejderne er i dialog med forældre om betydningen af børn og unges motion og bevægelse samt sund og nærende kost
- der kan dannes netværk på tværs af institutioner og skoler om kost og bevægelse - for at dele og sprede viden, erfaringer og best-practice inden for området
I Distrikt Syd er SFOen i sig selv en del af den varierede skoledag, hvor læringsmiljøet tilpasses børnenes udviklingsbehov.
Teori: ICDP
Evidens
Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet til børn og unge 5-17 år:
- Vær fysisk aktiv mindst 60 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis de 60 minutter deles op, skal hver aktivitet vare mindst 10 minutter.
- Mindst 3 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden.
Fysisk aktivitet ud over det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.
Data: Vores viden om børnene via iagttagelser, børnesamtaler og børnemøder.
Vision:
Alle børn oplever at der hver dag er et varieret udbud af aktiviteter
Alle børn oplever aktiviteter med mulighed for bevægelse
At styrke samarbejdet med omkringliggende foreninger eller andre instanser der kan styrke børnenes krop, bevægelse og sundhed.
Tiltag
Vi udbyder en bred vifte af kropslig og motoriske aktiviteter, og den voksne bevæger sig i alle tre læringsrum går foran, bagved og foran.
Vi opfordrer, guider og motiverer børn til at deltage i aktiviteter
Vi laver individuelle tiltag i forhold til det enkelte barn efter behov
Aktiviteter er synliggjorte så børnene aktivt kan vælge til eller fra.
Vi undersøger muligheder for samarbejde mellem SFO og foreninger og det omkringliggende samfund
Tegn
Børnene er motiverede og deltagende i aktiviteterne.
Børnene efterspørger aktiviteterne igen
Den voksne deltager i aktiviteterne
Vi gør brug af foreninger og det omkringliggende samfund
Evaluering
Den enkelte SFO evaluerer lokale tiltag i foråret 2020
Evaluering af tiltagene evalueres på distriktsniveau i efteråret 2020